Monday 8 August 2011

අපි නොදන්න ඇබකස්...

ආයුබෝන් ඔන්න. අදත් අපේ එක්ක හිටපු යාලුවෙක්ගේ ගැන කතාවක් ලියන්න හිතුනා. මේක ගොඩක් කාල් ඉදන් ලියන්න හිටියත් වෙලාවක් ලැබුනේ නෑ. අද උදේම නැගිට්ටේ ඒ සත්ක්‍රියාවත් කරන දෑඩි අදිශ්ටානෙන්.ඔන්න

මේක සිද්ද උනේ මීට අවුරුදු 4ක විතර කලින්. අපි ඉතින් ඔන්න ඒ දවස් වල අපි පලමු වසර උපාධි සිසුවෝ. ඔන්න ඉතින් ඉගෙන ගන්න හදන්නේ කොම්පියුටර් ගෑන එහෙම. ඔහොම ඉතින් කාලේ ගෙවිලා ගිහින් ඔන්න අපේ විභාග සමයත් ආවා.

ඉතින් අපේ අතරත් ගොඩක් ප්‍රසිද්ද කොන්සෙප්ට් එකක් වෙලා තිබ්බා "කුප්පි" සංස්කෘතිය. කුප්පිය කියන්නේ ඉතින් විෂය කරුණු දන්න බෑජියෙක් අනිත් බෑජියන්ට උගන්නන එකටනේ. ඉතින් අපි අතරෙත් ඔය වෑඩේ නොඅඩුව තිබ්බා. විභාග කාලෙට ඉතින් මේ කුප්පි කෙරෙනවා දින ගනන් එක දිගට. මොකද ඉතින් මාස ගානක දේවල් ඔක්කොම කියා දෙන්න ඕනිනේ.

මේ සිද්දිය උනෙත් ඔන්න ඔය වගේ කුප්පියක තමයි. එදා කුප්පියේ විෂය උනේ "CF" කියලා කෙටියෙන් හදුන්වපු පරිගණක මූලධර්ම කියලා විෂයක්. ඔන්න ඉතින් ඉදා කුප්පිය කලේ මම. කුප්පිය පටන් ගත්තේ ඔන්න පරිගණක වල ඉතිහාසයෙන්.

මම: "ඔන්න මචන්ලා. කොම්පියුටර් හිස්ටරි එක ගෑන තමයි මුලින්ම තියෙන්නේ. කොම්පියුටර් හිස්ටරි එක ගත්තාම මේක ස්ටර්ට් වෙන්නේ ඇබකස් එක හොයාගත්ත කාලේ ඉදනුයි. ඒ ඇබකස් එකේ ඉදන් ඊට පස්සේ මේන් ෆරේම්ස්, සුපර් කොම්පියුටර් ඉදන් අද මේ අපි යූස් කරන ඩෙස්ක්ටොප් පීසී ඒවගේම ලෑප්ටොප් වෙනකම් ඉස්සරාහට ඈවිත් තියනවා"


මම ඉතින් ඒවා කිව්වේ ඒවා විභාගයට වෑදගත් නිසා නෙවෙයි. අර ඉතින් පාඩමට මූලාරම්භයක් ගන්න. ඉතින් කවුරුත් මේක අහලා සටහන් එහෙම ලියාවි කියලා මම හිත්වේ නෑ. ඔන්න එතකොට තමයි මේ කතාවේ කතා නායකයා එලි බහින්නේ.මිනිහාට කවුරුත් ආදරේට කිව්වේ ඇග දාස කියලා. ඒකට හේතුව තමයි ජිම් එහෙම ගිහින් හදා ගත්ත මහ විසාල සරීර කූඩුවක් මිනිහා සතුවීම. හෑබෑයි විසාල සරීරයක් තිබුනාට ඊට ගෑලපෙන මොලයක් නෑ කියනා එක මිනිහාට කවුරුත් කරපු විහිලුවක්.
ඉතින් කොහොම හරි ඉතින් ඈග දාසත් මේ මම කියපු එක අහගෙන ඉදන් තම්න්ගේ නෝට් පොතේ මොනවාද ලියාගෙන බොහොම බෑරෑරුම් දෙයක් තේරුම් ගත්තා වගේ හිස වෑනුවා. මේක දෑක්ක ගමන් මට තේරුනා මිනිහාට මුකුත් තේරිලා නෑති වග. 
ඉතින් මම මගේ කතාව නවත්තලා,

මම: "දෑන් ඉතින් උබ ඔය ඔලුව වෑනුවේ තේරිලාද? අඩුගානේ දන්නවාද ඈබකස් එක කියන්නේ මොකක්ද කියලාවත්?"

මේක අහපු ඈග දාසට බොහෝම කේන්ති ගියා.

ඈග දාස: " එතකොට මම දන්නේ නෑ. ඔන්න ඕකනේ බන් උබලා අපිව අන්ඩ් එස්ටිමේට කරනවානේ. හහ්හ් ..."

ඉතින් මෙතන තව ගොඩක් මිත්‍රයෝ හිටියා. ඔය අතරින් එකෙක් තමයි ජිල් බුවා.මිනිහත් හරි කටකාර මෑන්ස්. ඉතින් මේක අහන් හිටපු ජිලා කියපි.

ජිලා: "අහ්... එහෙමද? එහෙනම් කියාපිය බලන්ට ඈබකස් එක කියන්නේ මොකක්ද කියලා."
මේක අහපු ඈග දාස බොහොම තරහ ගත්තා. කමිස අත් දෙක එහෙම පොඩ්ඩක් උස්සලා (එහෙම කරන්නේ අර ජිම් ගිහින් හදාගත්ත මස් පරුවතේ පෙන්නන්ට ),

ඇග දාස:"  අපි නොදන්න ඇබකස්.‍යකෝ ඇබකස් එක කියන්නේ අර කාමරයක් විතර විසාසාසාසාල එකටනේ."

ඈග දාස හිතුවේ ඈබකස් කියලා මේකටයි.


මෙන්න ඈත්ත ඈබක්ස් එක


මේක අහපු හෑමෝටම හිනා ඉහ වහා ගියා. මොකද ඈබක්ස් එක කියන්නේ ගණක රාමුවටනේ. ඇග දාස හිතන් ඉදලා තියෙන්නේ ඈබක්ස් එක කියන්නේ මුල් කාලේ හදපු අර විසාල කොම්පියුටර් ජාතියක් කියලා.

අද උනත් මිනිහා මොනවා හරි ගෑන විස්තර කරද්දී "ඕකත් අර ඇබකස් එක වගේද" කියලා ඈහුවොත් සින්හල බාසාවේ රසබර වචන වලින් අමතනවා සත්තයි.

මේ ලිපිය අවසාන කරන්න මීට වඩා හොද කියමනක් නෑ කියලයි මට හිතෙන්නේ.
"Better to keep your mouth shut and be thought of a fool than to open it and remove all doubts."

2 comments: